رفتن به بالا
  • تعداد اخبار امروز : 0 خبر
  • چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰
  • الأربعاء ۱۸ ربيع ثاني ۱۴۴۳
  • 2021 Wednesday 24 November

طرحی در مجلس شورای اسلامی از سوی تعدادی از نمایندگان تدوین شده که براساس آن خواهان ایجاد مرجعیت علمی برای مقابله با تهدیدات زیستی هستند. تسنیم| جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی خواستار ایجاد مرجعیت علمی برای مقابله با تهدیدات زیستی شدند. متن کامل این طرح به شرح زیر است: بسمه‌تعالی ریاست […]

طرحی در مجلس شورای اسلامی از سوی تعدادی از نمایندگان تدوین شده که براساس آن خواهان ایجاد مرجعیت علمی برای مقابله با تهدیدات زیستی هستند.

تسنیم| جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تدوین طرحی خواستار ایجاد مرجعیت علمی برای مقابله با تهدیدات زیستی شدند.

متن کامل این طرح به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح ذیل که به امضای ۴۵ نفر از نمایندگان رسیده است، جهت طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

مقدمه(دلایل توجیهی) :

عدم آمادگی متولیان بهداشت و سلامت جامعه برای مقابله با بیماری‌های ماندن یا مشکلات تحریم‌ها و نبود امکانات اقتصادی لازم برای درمان.

نبود دانش زیرساخت پیشرفته برای تشخیص بیماری و اتکاء به علائم غیر اختصاصی بیماران به عنوان معیار تشخیص.

نبود دانش زیرساخت پیشرفته برای درمان بیماری و اتکاء به علامت درمانی برای بیماران مشکوک و یا مبتلا

عنوان طرح:

زیرساخت‌سازی مرجعیت دانش جهت مقابله با تهدیدات زیستی در کشور(برنامه راهبردی و مرکز مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی) :

ماده ۱- دولت موظف است شبکه مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی در قالب دبیرخانه شبکه مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی را سازماندهی کند.

ماده ۲- دولت مکلف است گروه مرجع تشخیص سریع را در قالب ایجاد شبکه فن‌آوری اطلاعات تشخیص تهدیدات زیستی و ایجاد آزمایشگاه مرجع دانش زیستی تشخیص سریع تهدیدات گیاهی، جانوری و انسانی را تشکیل دهد.

ماده ۳- دولت موظف است گروه مرجع درمان‌های پیشرفته مقابله با تهدیدات زیستی گیاهی، جانوری، مهندسی زیستی، بیماری‌های عفونی و تهدیدات زیستی انسانی و واحد درمان‌های پیشرفته تهدیدات زیستی را ایجاد نماید.

ماده ۴- در راستای مواد فوق دولت موظف است، آیین‌نامه، سند آینده‌نگاری و نحوه ایجاد ظرفیت‌های لازم در کسب مرجعیت علمی مقابله با تهدیدات زیستی اجرای توانمندسازی اعضای شبکه، ایجاد سامانه رصد تهدیدات زیستی، سند آینده‌نگاری را تدوین نماید.

ماده ۵- دولت مکلف است ظرفیت‌های علمی مورد نیاز جهت کسب مرجعیت علمی با توانمندسازی اعضای شبکه و سامانه رصد اقدامات علمی ملی و بین‌المللی مرتبط را تقویت نماید.

ماده ۶- دولت مکلف است سامانه دیده‌بانی علوم زیستی را با رصد اقدامات علمی مرتبط در همراهی با نقشه جامع علمی کشور(براساس فرمان مقام معظم رهبری مدظله)، اعلام توصیه، استحضاریه، خطاب و اعلان به دستگاه‌ها و محققین را در راستای آگاهی بخشی، ایجاد نماید.

ماده ۷- دولت موظف است ساختار و عملکرد تقنینی و اجرایی بکارگیری منابع انسانی متخصص و همراهی دستگاه‌های دولتی برای بهینه‌سازی آن را با ایجاد سامانه رصد منابع انسانی ملی و بین‌المللی مرتبط و حمایت از اعضای هیئت علمی مرتبط جهت حرکت در مسیر سامانه علمی جهش‌ساز و ثروت‌ساز برای کشور و ایجاد شبکه داوطلبان علمی مقابله با تهدیدات زیستی و کارآمدسازی آن را بازبینی نماید.

 ماده ۸- دولت مکلف است با ایجاد اتاق ارتباط صنعت و تجارت، شبکه تجاری-صنعتی رفع نیازهای زیستی کارآمدسازی آن تدوین نظام تدوین نظام و تأمین و تخصیص مالی پایدار، عدالت‌محور و غیر بودجه‌ای و اعلام آن به دستگاه‌های حاکمیتی جهت رفع نیاز کشور، کارآفرینی و خلق ثروت دانش‌بنیان در راستای رفع نیازهای کشور را ایجاد نماید.

ماده ۹- دولت موظف است نیازهای آموزش عالی کشور در راستای جهش تولید و ثروت‌سازی را بهترین داشبورد آموزش عالی ذیربط در سطوح ملی و بین‌المللی و تدوین روند آموزش عالی کشور در بخش‌های مرتبط و انطباق آن با سامانه علمی جهش‌ساز و ثروت‌ساز را آنالیز و صنعتی نماید.

ماده ۱۰- دولت باید با ارائه برنامه روند آموزش عالی کشور در بخش‌های سیاستگذاران و ذینفعان حاکمیتی و خصوصی آموزش عالی  جهت اجرای سیاست‌های انطباقی و اجرای برنامه‌های ذیربط آموزش عالی در بخش‌های مرتبط و فاقد اقدام به وسیله ایجاد ظرفیت‌های موجود کم کارکرد و بازنگری و ارائه مشاوره در خصوص برنامه‌های آموزشی در راستای پاسخگویی به نیازهای ملی و منطقه‌ای، فناوری‌های روز مرتبط در مرزهای دانش(مرجعیت علمی) به تفکیک رشته و مقطع تحصیلی و ایجاد ظرفیت‌های علمی جایگزین برای متقاضیان خروج از کشور با هدف ممانعت از خروج نخبگان زیستی و ثروت‌آفرینی، نظام مناسب برای سیاستگذاران، ذینفعان، اساتید، دانشجویان و ارائه‌کنندگان خدمات به منظور تحقق هر چه بهتر پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه را مستقر نماید.

ماده ۱۱- دولت موظف است با ایجاد کرسی اخلاق زیستی کشور و برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی اخلاق زیستی و عقد تفاهم‌نامه همکاری علمی، تبادل استاد و دانشجو بین حوزه، دانشگاه و مراجع ملی و بین‌المللی، اخلاق حرفه‌ای زیستی مبتنی بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی را توسعه دهد.

ماده ۱۲- دولت مکلف است با رصد اخلاق حرفه‌ای زیستی در اقدامات علمی مرتبط در همراهی با نقشه جامع علمی کشور و اعلام توصیه، استحضاریه، خطاب و اعلان به دستگاه‌ها و محققین در راستای آگاهی‌بخشی اخلاق حرفه‌ای، سامانه دیدبانی و آسیب‌شناسی اخلاق زیستی را طراحی و مستقر نماید.

اسامی امضاکنندگان این طرح نیز به شرح زیر است:

۱- احمد حسین‌فلاحی

۲-ابراهیم عزیزی

۳- محمدحسین فرهنگی

۴-یعقوب رضازاده

۵-مجید نصیرایی

۶- جعفر قادری

۷- سیدمحمد مولوی

۸- علیرضا عباسی

۹- احمد محرم‌زاده یخفروزان

۱۰- محمدرضا احمدی

۱۱- بهروز محبی نجم‌آبادی

۱۲- حسین میرزایی

۱۳- سیدعلی یزدیخواه

۱۴- ابوالفضا ابوترابی

۱۵- اکبر احمدپور

۱۶- سیدجواد حسینی‌کیا

۱۷- علی خضریان

۱۸- محسن پیرهادی

۱۹- مهدی سعادتی بیشه‌سری

۲۰- رحمت‌الله نوروزی

۲۱- حسین حاتمی

۲۲- محمد سبزی

۲۳- حسن رزمیان‌مقدم

۲۴– روح‌الله متفکر آزاد

۲۵- مجتبی توانگر

۲۶- حبیب آغاجری

۲۷- مجتبی یوسفی

۲۸- علیرضا ورناصری قندعلی

۲۹- حسینعلی حاجی‌دلیگانی

۳۰- سمیه رفیعی

۳۱- کیومرث سرمدی واله

۳۲- الله‌وردی دهقانی

۳۳- علی‌اکبر عیزاده‌برمی

۳۴- یحیی ابراهیمی

۳۵- جوا نیک‌بین

۳۶- کیوان مرادیان کوچکسرایی

۳۷- رسول فرخی میکال

۳۸- سیدموسی موسوی

۳۹- جلیل مختار

۴۰- غلامعلی کوهساری

۴۱- عبدالجلال ایری

۴۲- علی‌اکبر کریمی

۴۳- غلامرضا منتظری

۴۴- امانقلیچ شادمهر

۴۵- رضا آریان‌پور

اخبار مرتبط