آذرشهر » اخبار » اخرین خبر های منتشر شده » اسکو » تبریز » خبر های برگزیده » صحن علنی » هیئت رئیسه
کد خبر : 1198
چهارشنبه - ۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹
در انتخابات هیئت رئیسه اجلاسیه دوم مجلس یازدهم

رای اول مجلس به دکتر متفکرآزاد /گام محکم نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم

انتخابات هیئت رئیسه مجلس یازدهم برای اجلاسیه دوم صبح امروز چهارشنبه پنجم خرداد ۱۴۰۰ با حضور اکثریت نمایندگان مجلس برگزار شد.

در این انتخابات محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رای در رقابت با فریدون عباسی که ۱۸ رای کسب کرد، رئیس مجلس ماند. نیکزاد و مصری که تنها گزینه‌های کاندیداتوری نایب‌رئیسی مجلس بودند نیز با به ترتیب با ۲۰۶ و ۲۰۵ رای نایب‌ رئیس اول و نایب رئیس دوم مجلس شدند.

همچنین روح‌الله متفکر آزاد با ۲۰۶ رای، محسن دهنوی با ۱۸۴ رای، علی کریمی فیروزجایی با ۱۸۲ رای، علی رشیدی با ۱۸۱ رای، مجتبی یوسفی و حسینعلی حاجی دلیگانی نیز با ۱۶۸ به عنوان دبیران هیات رییسه مجلس انتخاب شدند.

محسن پیرهادی، سید نظام الدین موسوی و علیرضا سلیمی نیز به ترتیب با ۱۸۸، ۱۵۶ و ۱۴۱ رای به عنوان کارپردازان هیات رییسه انتخاب شدند.

نمایندگان در این جلسه با آرای خود ۱۲ پست یعنی رئیس، ۲ نواب رئیس، ۶ دبیر و ۳ کارپرداز هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی را برای اجلاسیه دوم انتخاب کردند.

بر اساس این گزارش، دکتر متفکرآزاد در اجلاسیه سال اول، رای پنجم را کسب کرده بود که امسال موفق به کسب بالاترین رای در بخش دبیران هیئت رئیسه شد و مهمترین کرسی آذربایجان شرقی در مجلس یازدهم را حفظ و ارتقا بخشید.

انتهای پیام/

معرفی دکتر متفکر آزاد

🔺دکتر روح الله متفکرآزاد متولد سال ۱۳۶۰ تبریز است که تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه تبریز و دکترای تخصصی را در ژاپن سپری کرد.
🔺دکتر متفکرآزاد در اسفندماه ۱۳۹۸ با اعتماد مردم شریف تبریز، اسکو و آذرشهر با رای بالایی به مجلس یازدهم راه یافت و در سال نخست به عضویت هیئت رئیسه مجلس انتخاب شد.

📝 برخی از مسئولیت های ایشان در مجلس یازدهم عبارتند از:
عضویت در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ✅ رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ژاپن، کره جنوبی، اروگوئه، سنگال و سورینام
✅* عضو شورای پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
✅* سخنگوی فراکسیون تولید و فضای کسب و کار
✅* رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس
✅* نایب رئیس فراکسیون حمایت از مقاومت مجلس
✅* نماینده ناظر مجلس در شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری)
✅* نماینده کمیسیون آموزش در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان
✅* نماینده کمیسیون آموزش در سازمان آموزش و پرورش استثنایی

استنکاف روحانی و جهانگیری از اجرای قانون کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی/ شکایت ۳۸ نماینده به قوه قضائیه و تقاضای مجازات + اسامی

عضو هیئت رئیسه مجلس از استنکاف روحانی و جهانگیری از اجرای قانون کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی خبر داد و گفت: در همین زمینه ۳۸ نماینده مجلس با شکایت به قوه قضائیه، تقاضای اعمال اشد مجازات قانونی را کردند.

گروه سیاسی: عضو هیئت رئیسه مجلس از استنکاف روحانی و جهانگیری از اجرای قانون کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی خبر داد و گفت: در همین زمینه ۳۸ نماینده مجلس با شکایت به قوه قضائیه، تقاضای اعمال اشد مجازات قانونی را کردند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بولتن نیوز گفت: مطابق ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی، ما ۳۸ نماینده مجلس تقاضای بررسی نقض استنکاف از اجرای قانون توسط حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم، اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهور دولت دوازدهم و معرفی آنها به مقامات صالحه قضایی جهت رسیدگی و اعمال اشد مجازات قانونی مذکور را داریم.


وی سپس متن نامه این ۳۸ نماینده به هیئت رئیسه مجلس را در اختیار خبرنگار بولتن نیوز قرار داده که به شرح زیر است:

هیأت رئیسه محترم

خواهشمند است درخواست اجرای ماده ۲۳۴ آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، اینجانبان از جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهور محترم در خصوص رسیدگی به موارد اعلامی ذیل را به کمیسیون تخصصی ذی‌ربط ارجاع فرمایید.

موارد اعلامی نقض و استنکاف از اجرای قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی مصوب ۱۳۷۰.۹.۲۷ و تبصره (۳) قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

براساس ماده (۱) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی مصوب ۱۳۷۰.۹.۲۷ «به منظور کنترل هزینه‌های غیر ضرور و مبارزه با تجمل‌گرایی در وازرتخانه‌ها، نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها و واحدهای مختلف وابسته به قوه مجریه، مقننه و قضاییه و کلیه نهادهای انقلاب اسلامی و تمام دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر ن ام است.


شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف موضوع تبصره ۳۰ قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مؤظف است علاوه بر انجام وظایف مذکور در تبصره فوق‌الذکر آیین‌نامه نحوه استفاده از امکانات عمومی از قبیل: اتومبیل، هواپیما، هیلیکوپتر، مسافرت‌های خارجی، پذیرایی‌ها و دیگر هزینه‌های اداری، خدماتی و رفاهی را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ تصویب این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

تبصره ۱- وزیر دادگستری به عنوان عضو ثابت در شورای مذکور شرکت می‌نماید.

تبصره۲- شورا حداقل هر دو هفته یک بار باید تشکیل جلسه دهد.

تبصره ۳- برگزاری سمینارها، کنگره‌ها، بزرگداشت‌ها، گردهمایی‌های بین‌المللی توسط دستگاه‌های اجرایی تنها یا تصویب هیأت وزیران و در مورد قوای مقننه و قضاییه با تأیید رئیس هر قوه امکان‌پذیر است.

تبصره ۴- سازمان برنامه و بودجه و دیوان محاسبات کشور و سازمان‌ بازرسی کل کشور مؤظفند گزارش چگونگی اجرا و موارد تخلف از این قانون را هر سه ماه یکبار به رؤسای سه قوه و دبیرخانه شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف ارائه نمایند.

مطابق تبصره (۲) ماده (۱) قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی مصوب ۱۳۷۰.۹.۲۷ شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف موضوع تبصره ۳۰ قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران باید به صورت عادی حداقل هر دو هفته یک بار تشکیل جلسه دهد و در خصوص اجرای قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی و نحوه استفاده امکانات عمومی و…. تصمیم‌گیری نموده و آیین‌نامه اجرایی آن را اصلاح نموده و در صورت عدم وجود آیین‌نامه مذکور را تصویب نمایند.


اما در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم علاوه بر اینکه مفاد قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی نه در عملکرد دولت اجرایی شده است و نه در تکالیف مذکور در تدوین آیین‌نامه‌ها و حتی شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف نیز هیچ اقدام جدی انجام نداده است.


تبصره ۳۰ قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران متوجه شخص جناب آقای حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم و معاون اول ایشان جناب اسحاق جهانگیری به عنوان معاول اول رئیس جمهور دولت دوازدهم است چرا که ریاست شورای مذکور در احکام قانونی مذکور بر عهده ایشان بوده است.

با توجه به مطالب فوق‌الذکر استنکاف از اجرای قانون و نقض قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌‌های غیر ضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی مصوب ۱۳۷۰.۹.۲۷ و تبصره ۳۰ قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران توسط آقایان حسن روحانی رئیس جمهور دولت دوازدهم، اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس جمهور دولت دوازدهم آشکار است چرا که آنها مطابق تبصره ۳۰ قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس شورای عالی بررسی و تعیین الگوی مصرف می‌باشند.


لذا، مطابق ماده ۲۳۴ قانون آیین‌نامه داخلی تقاضای بررسی نقض استنکاف از اجرای قانون توسط ایشان و معرفی آنها به مقامات صالحه قضایی جهت رسیدگی و اعمال اشد مجازات قانونی مذکور را داریم.

نماینده منتخب متقاضیان اجرای ماده ۲۳۴:

۱- حسینعلی حاجی دلیگانی

۲-الهام آزاد

۳-سیدمصطفی آقامیرسلیم

۴-محمدرضا احمدی

۵- احسان ارکانی

۶- سلمان اسحاقی

۷- نصراله پژمانفر

۸- رضا تقی‌پور انوری

۹- مجتبی توانگر

۱۰- حسین جلالی

۱۱- محمدصالح جوکار

۱۲- انور حبیب‌زاده بوکانی

۱۳- اسماعیل حسن‌زهی

۱۴- حسین حق‌وردی

۱۵- علی خضریان

۱۶-جعفر راستی

۱۷- فاطمه رحمانی

۱۸- ابراهیم رضایی

۱۹-یعقوب رضازاده

۲۰- قاسم ساعدی

۲۱- محمدرضا صباغیان بافقی

۲۲- محسن علیزاده

۲۳- علی‌ا کبر علیزاده برمی

۲۴- جعفر قادری

۲۵-روح‌اله متفکرآزاد

۲۶- بهروز محبی نجم‌آبادی

۲۷- احمد محرم‌زاده یخفروزان

۲۸- جلال محمودزاده

۲۹- عباس مقتدایی

۳۰- سیدنظام‌الدین موسوی

۳۱- سیدمحمد مولوی

۳۲- حسین میرزایی

۳۳-مجید نصیرایی

۳۴- جواد نیک‌بین

۳۵- حسن همتی

۳۶-علیرضا ورناصری قندعلی

۳۷- غلامحسین کرمی

۳۸-سیدعلی یزدی‌خواه

انتهای پیام/

حرکت لاک‌پشتی دولت در حوزه دانش‌بنیان/ فاصله فاحش تا افق ایجاد ۴۰۰۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان!

تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در نخستین روزهای تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵۵ شرکت به ۶ هزار شرکت رسیده است که تا افق ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیانِ مدنظر مقام معظم رهبری فاصله زیادی است!

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ در حالی که در نخستین روزهای تصویب قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تعداد آنها به ۵۵ شرکت می‌رسید، با رونق زیست‌بوم این شرکت‌ها اکنون به بیش از ۶۰۳۵ رسیده است؛ شرکت‌هایی که ایفاگر نقشی اثربخش در رونق اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان کشور هستند.

یکی از مهم‌ترین گام‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از نخستین روزها، توسعه و رونق زیست‌بوم نوآوری و فناوری، با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خلاق و استارتاپ‌ها است؛ استقرار سازوکارهای حمایتی ویژه این کسب‌وکارها به طوری‌که از ۱۴۰ عنوان حمایت فراتر رفته، در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نتایج حاصل از پژوهش‌های کارآمد و نوآورانه است.

اما رهبر انقلاب، در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی فرمودند: “حرکت علمی کشور که از دو دهه قبل شروع شده باید ادامه پیدا کند. ما در بعضی رشته‌های علمی نوپا، در رتبه‌های بالای جهانی هستیم اما این ما را قانع نمی‌کند و کافی نیست. حرکت علمی در دنیا پُرشتاب است و ما هم از سابق عقب‌ماندگی متراکمی داریم. حالا البته [در ایران] هم علم پیشرفت کرده، هم چرخه‌ی تجاری‌سازی و صنعتی شدن علم.

 دیروز در نمایشگاهی که اینجا بود، شوق و اعتمادبه‌نفس و خودباوری را مشاهده کردم البته از بین چند هزار شرکت دانش‌بنیان ۳۰ شرکت [آمده] بودند. الان میگویند ۴۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم؛ این باید برسد به ۴۰۰ هزار البته باید اول زیرساخت قانونی این شرکتها فراهم شود و موانع برطرف شود.”

در همین رابطه سیدمحسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس در گفت‌و‌گو با تسنیم درباره تاثیر تصویب این طرح در افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵ هزار به ۴۰۰ هزار شرکت که مطالبه مقام معظم رهبری است، گفت: من به یک اصل مبنایی انقلاب اسلامی که امام فرمودند و مقام معظم رهبری نیز بر روی آن تاکید دارند، اشاره می‌کنم که آن هم “مردمی‌سازی” است یعنی انقلاب، اقتصاد و همه شئون آن مردمی بشود و برای رسیدن به افق ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان باید جریان وسیع مردمی شکل بگیرد.

علم و تکنولوژی , علمی , شرکت های دانش بنیان ,
علم و تکنولوژی , علمی , شرکت های دانش بنیان ,

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش‌بنیان مجلس تاکید کرد: باید از یک حوزه صرفاً نخبگانی به بطن جامعه برسیم و این نیاز به ظرفیت‌سازی‌هایی دارد که ما سعی داریم در این قانون به آن توجه کنیم؛ اگر بخواهیم یک حوزه دانش‌بنیان را توسعه بدهیم باید برای آن بازار ایجاد کنیم؛ به‌عنوان مثال سالانه بیش از ۲۰ میلیارد دلار خرید خارجی داریم که نزدیک به ۵۰۰ هزار میلیون تومان بازار می‌شود و اگر این بازار ایجاد شد، جریان شکل می‌گیرد و ظرفیت‌های جامعه به آن سمت سرازیر می‌شود؛ بعد از ایجاد بازار نیز رفع موانع را داریم و باید به این موضوع نیز توجه ویژه‌ای شود.

دهنوی ادامه داد: در واقع برای رسیدن شرکت‌های دانش‌بنیان به عدد ۴۰۰ هزار، در مرحله اول بازار ایجاد خواهد شد و در مرحله دوم نیز موانعی از جمله بیمه و مالیات رفع خواهد شد و مانع دیگر نیز شرکت در مناقصات است که این مشکل در این طرح حل شده است و مرحله سوم نیز ایجاد زیرساخت است.

اما فاصله ۵ تا ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان تا ۴۰۰ هزار شرکت که افق مقام معظم رهبری است، بسیار زیاد است تا جایی که روح الله متفکر ‌آزاد؛ نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های خروج کشور از مشکلات فعلی، تمرکز روی اقتصاد دانش‌بنیان است. افق مقام معظم رهبری،‌ ایجاد ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور است و هم‌ اکنون نزدیک به ۵ تا ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال است که فاصله زیادی با افق رهبر معظم انقلاب دارد، اما با تکیه بر نیروی انسانی کارآمدِ تحصیل‌کرده، جوان و پرانرژی، قابل تحقق است.

قطعاً رسیدن تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از ۵۰ شرکت به ۶ هزار شرکت در سال ۱۴۰۰ رقم کمی نیست ولی با نگاه به افق رهبری در این مسیر، بسیار ناچیز به نظر می‌رسد و باید فکری به حال آن کرد. مقام معظم رهبری راه‌حل رسیدن به این تعداد از شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم کردن زیرساخت‌های قانونی این شرکت‌ها و برطرف شدن موانع دانستند و عملاً راه رسیدن به این مسیر را نشان دادند.

۳ عامل اصلی بیمه، مالیات و بانک، علت اصلی ورشکستگی شرکت‌های دانش‌بنیان است و باید برای جرائم بیمه‌ای این شرکت‌ها چاره‌ای اندیشیده شود. از آنطرف عمده اقتصاد دانش‌بنیان در تهران متمرکز است و در استان‌ها متولی وجود ندارد به طوری‌که پایتخت میزان بیش از ۳۱۹۹ شرکت دانش‌بنیان است اما استان اصفهان  پس از پایتخت، دارنده بیش‌ترین شرکت‌های دانش‌بنیان است به طوری که ۵۴۷ شرکت دانش‌بنیان در این استان استقرار دارند.

مشکلات در روند ثبت شرکت و وجود بوروکراسی اداری، کمبود منابع مالی با سود متناسب، بی اعتمادی به محصولات دانش‌بنیان داخلی، استفاده دستگاه های دولتی از محصولات خارجی، تاخیر در تامین مالی قراردادهای بسته شده با دولت و ناتوانی در بازاریابی و تجارت محصولات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله مشکلات زیرساختی این شرکت‌ها است که اگر به فکر حل آنها نباشیم، انتظار رسیدن به ۴۰۰ هزار شرکت دانش‌بنیان بیهوده است!

انتهای پیام/

متفکر آزاد : میراث دولت تدبیر، بدهی و کسری بودجه است

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه میراث دولت تدبیر بدهی و کسری بودجه است گفت: وضعیت گرانی ها و سفره مردم به گونه ای است که دولت سیزدهم باید اقدامات فوری و اورژانسی انجام دهد.

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس در خصوص شرایط کشور برای استقرار دولت سیزدهم اظهارداشت: دولت سیزدهم کشور را در شرایط سختی تحویل می گیرد، تورم و رکود به شدت افزایش یافته، ارزش پول ملی نیز به شدت کاهش یافته، علاوه بر این باید در تعاملات بین المللی تجدیدنظر شود، تعاملات منطقه ای نیز دچار مشکلات اساسی است.

نماینده مردم تبریز در مجلس اظهارداشت: دولت باید در راستای افزایش اعتماد ملی و سرمایه اجتماعی همت کند، لذا دولت آینده راه سختی در پیش دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به میراث بدهی های دولت یازدهم و دوازدهم برای دولت سیزدهم گفت: وضعیت گرانی ها و سفره مردم به گونه ای است که دولت سیزدهم باید اقدامات فوری و اورژانسی برای رفاه مردم انجام دهد.

انتهای پیام/

عضو هیأت رئیسه مجلس خواستار شد؛

دولت منتخب ، مسیر اداره درست کشور را ریل‌گذاری کند

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چهار سال فرصت مناسبی برای ایجاد تغییر و تحول در کشور است، گفت: دولت جدید در این مدت می‌تواند مسیر اداره درست کشور را ریل‌گذاری کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، روح الله متفکرآزاد در جمع خبرنگاران،گفت: بهبود ارزش پول ملی، جلوگیری از تورم های چندرقمی، مقابله با رکود، بیکاری، تلاش برای رونق تولید مسکن و بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی آحاد مردم از جمله انتظارت به حق مردم از دولت جدید است که باید با تمام قوا در این مسیر حرکت کرد.

وی اظهار کرد: هر چند رفع مشکلات کنونی کشور یک شبه ممکن نیست اما رسالت اصلی و مهم دولت جدید ریل گذاری و بازگرداندن اداره امور جامعه به مسیر درست و عقلانی است که در این مسیر مجلس شورای اسلامی نیز در کنار دولت خواهد بود.

متفکرآزاد دولت جدید را وارث مشکلات عدیده دولت فعلی خواند و یادآور شد: بر همین اساس انتظار می رود دولت جدید بر روی مسایل کلان و اساسی متمرکز شود تا به تدریج و در طول چهار سال آینده بخشی از تلاش های دولت برای مردم ملموس تر شود.

وی حضور مردم در انتخابات روز جمعه را نشانه‌ای واضح از عمق دلدادگی آنها  به آرمان‌های امام راحل، شهدا و منویات رهبری ارزیابی و  اضافه کرد: مردم در عین مشکلات شدید اقتصادی، معیشتی، گرانی ها و شرایط سخت کرونایی و همچنین مشکلات مربوط به رای گیری که با چند ساعت تاخیر شروع شد،  حضوری بسیار امیدبخش و پرشور در پای صندوق های رای داشتند که این امر نشان دهنده علاقه آنها به کشور و نظام اسلامی است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با تبریک انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری منتخب، این انتخاب را طلیعه ای برای فضای آرام و باثبات در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی توصیف کرد.

متفکرآزاد با بیان اینکه کارآمدی دولت منوط به انتخاب وزرای پرتلاش و خستگی ناپذیر است، ابراز امیدواری کرد کابینه جدید متشکل از نفراتی باشد که دغدغه مشکلات مردم را داشته باشند.

وی با اشاره به انتخابات شوراهای شهر و روستا و ترکیب جدید شورای اسلامی شهر تبریز، اظهار کرد: این ترکیب نشان داد که  شهروندان تبریزی برای اداره امور شهر خود به تغییر و تحول علاقه دارند و به دنبال تفکرات  جدید و نو برای این امر هستند.

این نماینده مجلس یازدهم با تبریک به منتخبان شورای اسلامی شهرهای تبریز، آذرشهر و اسکو، گفت: جا دارد به نفراتی که در این انتخابات حضور داشتند اما حائز آرای مردم نشدند نیز تبریک گفت چون با حضور خود در این عرصه باعث گرم شدن تنور انتخابات شدند و نباید خود را بازنده تلقی کنند.

متفکرآزاد وجود چهره های جدید و جوان در ترکیب جدید شورای اسلامی شهر تبریز را نقطه امیدبخش و مطلوب دانست و افزود: امیدوارم اعضای جدید به دور از هر گونه مسایل سیاسی تنها به فکر عمران و آبادانی شهر بوده و عمل گرایی، نگرش های فنی و میدانی را بر همه چیز اولویت دهند.

متفکر آزاد:

مردم با حضور پرشور در انتخابات، نقش پررنگی در حکمرانی کشور ایفا کردند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: مردم با حضور پررنگ در انتخابات به دنیا اعلام کردند پای ارزش های نظام اسلامی و رهبر عظیم شان خودشان ایستاده اند.

روح اله متفکر آزاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره حضور حماسی و شورانگیز ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، گفت: مردم با حضور پررنگ و تحول آفرین خود نشان دادند، دشمنان در دسیسه تحریم انتخابات شکست خوردند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم با مشکلات عدیده ای مانند مسائل اقتصادی و معیشتی مواجه هستند، اظهار کرد: این مهم در حالیست که مردم با حضورشان به دنیا اعلام کردند پای ارزش های نظام اسلامی و رهبر عظیم شان خودشان ایستاده اند.

وی با اشاره به اینکه مردم در نظام اسلامی سهم پررنگی در حکمرانی دارند و برگزاری انتخابات نیز در این راستا تلقی می شود، ادامه داد: بر این اساس مسئولان وظیفه سنگینی برای رفع مشکلات بر عهده دارند و باید قدر چنین مردمی را بدانند و در راستای خدمتگذاری از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه انتخاب قاطع آیت الله رئیسی از سوی مردم دارای پیام جدی است، افزود: در واقع این آراء نشان داد مردم علاقه مند فعالیت چهره های پاک‌دست، توانمند، با اخلاق، کارآمد، سالم، عدالت خواه، ساده زیست و دارای نگاه تحولی و مردم مدار هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم با فعالیت دولت جدید شاهد گشایش در امور مختلف باشیم و مشکلات مردم نیز کاهش یابد.

پایان پیام/

انتخاب قاطع آیت الله رئیسی از سوی مردم دارای چه پیامی است

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتخاب قاطع آیت الله رئیسی از سوی مردم دارای پیام جدی است، گفت: در واقع این آراء نشان داد مردم علاقه مند فعالیت چهره های پاک‌دست، توانمند، با اخلاق، کارآمد، سالم، عدالت خواه، ساده زیست و دارای نگاه تحولی و مردم مدار هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روح الله متفکر آزاد، با اشاره حضور حماسی و شورانگیز ملت ایران در انتخابات ۲۸ خرداد، اظهار داشت: مردم با حضور پررنگ و تحول آفرین خود نشان دادند، دشمنان در دسیسه تحریم انتخابات شکست خوردند.

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم با مشکلات عدیده ای مانند مسائل اقتصادی و معیشتی مواجه هستند، گفت: این مهم در حالی است که مردم با حضورشان به دنیا اعلام کردند پای ارزش های نظام اسلامی و رهبر عظیم شان خودشان ایستاده اند.

وی با اشاره به اینکه مردم در نظام اسلامی سهم پررنگی در حکمرانی دارند و برگزاری انتخابات نیز در این راستا تلقی می شود، ادامه داد: بر این اساس مسئولان وظیفه سنگینی برای رفع مشکلات بر عهده دارند و باید قدر چنین مردمی را بدانند و در راستای خدمتگذاری از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه انتخاب قاطع آیت الله رئیسی از سوی مردم دارای پیام جدی است، افزود: در واقع این آراء نشان داد مردم علاقه مند فعالیت چهره های پاک‌دست، توانمند، با اخلاق، کارآمد، سالم، عدالت خواه، ساده زیست و دارای نگاه تحولی و مردم مدار هستند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم با فعالیت دولت جدید شاهد گشایش در امور مختلف باشیم و مشکلات مردم نیز کاهش یابد.

انتهای پیام/

اطلاعیه فراکسیون دانشگاهیان مجلس برای حضور پرشور در انتخابات

فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی برای حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات ٢٨ خردادماه اطلاعیه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، اطلاعیه فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی برای حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات ٢٨ خردادماه به شرح زیر است: 

مردم رشید و سرفراز ایران؛

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ زمینه ساز تشکیل نخستین دولت گام دوم انقلاب اسلامی است.

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب (مدظله العالی) شرکت در انتخابات را یک وظیفه ملی و شرعی برای همه آحاد ملت می دانند.

در این راستا حرکت موثر و مسئولیت‌پذیرانه بیش از ۲۰ هزار نفر از اساتید ارجمند دانشگاه های سراسر کشور در دعوت از آحاد ملت برای شرکت در انتخابات، قابل ستایش بوده و به عنوان یکی از افتخارات در حافظه تاریخی ملت بزرگ ایران ماندگار خواهد شد.

فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی نیز از آحاد جامعه به‌ویژه فرهیختگان، نخبگان دانشگاهی، جهت حضور پرشور و آگاهانه در انتخابات ٢٨ خردادماه دعوت به‌عمل می‌آورد.

امید است به فضل الهی با برگزاری با شکوه انتخابات، فرصتی برای تبلور اراده ملی و تشکیل دولت طراز انقلاب فراهم آید و شاهد پیشرفت همه جانبه، تحقق عدالت در عرصه های مختلف، ثبات اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم نجیب و اعتلای کشور عزیزمان، ایران اسلامی باشیم.

روح اله متفکرآزاد رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/

در همایش «صبح دولت» مطرح شد

باید فردی رئیس‌جمهور شود که دارای کارنامه و سابقه موفق است/ بانیان وضع موجود طلبکار شده اند!

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع دانشجویان به بررسی ایده‌های ایجابی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری پرداختند.

به گزارش خبرنگار  تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت بسیج دانشجویی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران همایش «صبح دولت» با موضوع بررسی ایده‌های ایجابی انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری با حضور نمایندگان مجلس برگزار شد.

علیرضا نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایشی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران گفت: متأسفانه دولت فعلی با عملکردش کار را به جایی رسانده که دید مردم نسبت به دولت و نظام بد شده است. این دولت از مردم دور شد. 

وی اظهار داشت: ما بن بست نداریم و نظام ما کارآمد است. کشور از لحاظ نیروی انسانی و منابع سرشار است. 

 این نماینده مجلس تاکید کرد: بعد از اقدامات مثبت آیت الله رئیسی در قوه قضائیه و تحولات اساسی در آن و دید مثبت مردم به مبارزه با فساد در قوه قضاییه، زمان آن رسیده که یک دولت جوانان حزب اللهی تشکیل شود و یک دولت کارآمد روی کار بیاید. 

نیکزاد افزود: باید برای مشکلات مردم و مسائلی مانند ازدواج و اشتغال و بیکاری و جمعیت ‌و بانکداری است، باید برایشان راه حل و برنامه وجود داشته است. 

نیکزاد یادآور شد: اصل ۴۴ قانون اساسی برای این بود که اقتصاد ما از صرف دولتی بیرون بیاید نه اینکه به افراد خاص واگذار شود و بعد از آن زانوی غم بغل بگیریم. 

وی با اشاره به اینکه باید کاری کنیم که مشارکت بالا رود، گفت: مشارکت ما در دنیا زبان‌زد است. 
  
این نماینده مجلس تاکید کرد: باید فردی انتخاب شود که دارای کارنامه و سابقه موفق است نه کسی که صرفاً حرف می‌زند و شعار می‌دهد‌. 

وی گفت: باید در نظام مقدس اسلامی کسی بر روی کار بیاید که جهادی و انقلابی باشد و دغدغه او عدالت و ارتقا کشور باشد. 

* افرادی که کشور را به این وضعیت کشانده‌اند، الان طلبکار شده اند!/  تحریم‌ها با التماس از بین نمی‌روند و باید خنثی شوند

روح‌الله متفکرآزاد عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم در این همایش با اشاره به فعالیت‌های مجلس گفت: اکثر طرح های مجلس به حوزه معیشتی و اقتصادی مربوط و تمرکز بر روی مسائل اساسی مردم بوده است.

وی تاکید کرد: مسکن برای ما اولویت فراوان داشت و دو قانون را نیز متناسب با آن تصویب کردیم. در دولت آقای روحانی با عملکرد وزیر سابق راه و شهرسازی، با رکود عمیق در حوزه مسکن مواجه بودیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در مجلس در حوزه کشاورزی تمرکز کردیم و قوانینی را برای خرید محصولات کشاورزی تصویب کردیم. بخش های فرهنگی و اجتماعی نیز به خاطر اولویت مسائل اقتصادی کمتر مطرح شد و در صحن علنی آورده نشد و طرح هایی مثل جمعیت و خانواده در کمیسیون مشترک بررسی و تصویب شد.

متفکرآزاد تصریح کرد: اگر دولتی که اراده کار کردن در این حوزه ها را داشته باشد، نباشد کار پیش نمی رود و وضعیت بدتر می شود. از سرمایه اجتماعی نظام باید نگران بود.

وی گفت: همان افرادی که کشور را با عملکرد خود به این وضعیت کشانده‌اند، الان طلبکار شده و دغدغه مشارکت پیدا کردند. از سمت دیگر نیز به تولید ضربه خورده است و تورم و نقدینگی سرسام آور به وجود آمده است. از طرف دیگر به سرمایه اجتماعی نیز ضربه‌های فراوانی زده شده و دست در جیب مردم کردند. همه این موارد باعث ضربه زدن به اعتماد مردم و مشارکت شده است.

متفکر آزاد یادآور شد: میانگین رشد اقتصادی که در برنامه پنجم و ششم توسعه مطرح شده بود، به صفر رسیده و محقق نشده است. اگر از سال نود تا الان میزان ارزش پول ملی کاهش پیدا کرده است، در حال حاضر دولتی باید سر کار بیاید تا بتواند وضعیت را به سال نود برگرداند. دولت بعدی بسیار کار سختی پیش رو دارد و مجبور است هم در میدان کارشناسی بجنگد و هم در حوزه های مختلف کار کند و ضربه و فشار وارده به مردم را بگیرد و همه باید به دولت آینده کمک کنند.

وی افزود: یک جریانی دوست دارد بگوید که تمام مشکلات ما از تحریم است. این حرف درست است که تحریم در کشور اثر دارد و می تواند ترمزهای جدی در کشور ایجاد کند؛ اما همه مشکلات ناشی از آن نیست. تحریم‌ها آثار افرادی بود که در سال ۸۸ علیه جمهوریت نظام صحبت کردند و باعث ایجاد آن تحریم ها شدند.

متفکرآزاد تصریح کرد: آقای روحانی در سال ۹۲ مطرح کرد که بیشتر مشکلات کشور از بی تدبیری و بی مدیریتی است نه تحریم‌ها. همگی باید به سمت رفع تحریم‌ها حرکت کنیم و نظام نیز این اراده را دارد.

وی گفت: دولت آینده سرفصل های جدی برای فعالیت دارد و این نیازمند دولتی با انرژی و با امید است که به وسط گود بیاید و به جای عجز و ناله برای حال واقعیت ها برنامه مطرح کند. به عبارتی نظام حل مسئله این دولت شامل کارآمدی نظام دینی و مدیریت حل مشکلات باشد و دولت باید این روحیات را داشته باشد. اولویت‌های دولت آینده باید به صورت دقیق مشخص باشد و بداند با چه مشکلاتی مواجه است و برنامه زمان‌بندی شده برای حل آن‌ها داشته باشد و مردم نیز بدانند در حوزه‌های مختلف چه اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.

این نماینده مجلس افزود: دولت باید برای هر سناریویی برنامه داشته و از لحاظ الگویی و حکمرانی دست پری داشته باشد. همچنین دولت باید سرفصل‌های درستی در حوزه اقتصاد و معیشت، سیاست خارجی، فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. مسئله حکمرانی داده و دولت الکترونیک باید در دولت جدید وجود داشته باشد. بودجه ما نباید براساس روندهای کهنه و قبلی مدیریت شده و متناسب با نیازهای جدید زمانه باید نوشته شود.

وی گفت: در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز دولت باید برنامه ویژه و کامل داشته باشد. توجه به حوزه‌های دانش‌بنیان و مقوله بیکاری تحصیل کردگان که تبدیل به تهدید شده است، از جمله مواردی است که باید در دستور کار دولت آینده باشد که البته سیاست‌گذاری‌های کلان آن در مجلس شورای اسلامی انجام شده است.

متفکرآزاد یادآور شد: کشور در حال حاضر بهترین زمان است که جراحی خود را تمام کند و به سراغ تحول در حوزه‌های مختلف برود. در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز باید بسترهای زیادی تعریف شود. در سال‌های اخیر خیانت‌های زیادی به خاطر سیاسی شدن حوزه های اجتماعی و فرهنگی انجام شده که باید دولت آینده جلوی آنان را بگیرد. خائنین به این مسائل کسانی هستند که از مسائل فرهنگی و اجتماعی سوء استفاده کرده و در جهت منافع خود به آنان ضربه زدند. دولت آینده باید کاری کند که براساس مبانی انقلاب، ساختارهای فرهنگی و اجتماعی را به صورت مطلوب به نمایش بگذارد.

وی گفت: برخی حوزه های اجتماعی مانند نشاط اجتماعی نیز به موضوعات اقتصادی گره خورده و باید برای آنان برنامه وجود داشته باشد. دولت بعد کار سختی پیش رو دارد و نیاز به همدلی فراوان از سمت دستگاه‌های مختلف حاکمیت دارد؛ اما این مسئله وابسته به این است که دولت خود را باور داشته باشد و از الان فعل ما نمی توانیم را تکرار نکند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: براساس داده‌های میدان و اطلاعات از طرف مقابل باید تصمیم به اقدام گرفت. وقتی که به طرف مقابل می‌گوییم راه حل دیگری جز مذاکره نداریم، باعث می‌شود که طرف مقابل جریح‌تر شود.

وی گفت: تحریم‌ها با التماس از بین نمی‌روند و باید خنثی شوند. ما تجربه موفقی در مسئله بنزین داشتیم و باید از این تجربه استفاده کنیم. ما بسترهای مناسب را برای اینکه طرف مقابل بگوییم تحریم اثری بر ما ندارد را داریم و این مسئله نیاز به همدلی همه دستگاه‌های نظام دارد. اگر مجلس قانونی را تصویب می‌کند، باید همه ارکان نظام خصوصا دولت با آن همکاری کند.

* در سال‌های گذشته اساسا تفکر بازگشت به مردم در بین مسئولان ما نبوده است

روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم گفت: اهدافی که در سطح کلان از حکمرانی و مدیریت اجرایی کشور مطرح می‌شود، شامل سه مسئله کارآمدی و عدالت و پیشرفت است. کارآمدی ناظر به این است که دولت خدمات خود را بدون بهره‌وری به مردم ارائه دهد. در عرصه عدالت نیز باید دولت سیستم اجرایی را از فقر و فساد بزداید و فرصت عادلانه برای همه مردم ایجاد کند. در مسئله پیشرفت نیز باید ظرفیت‌های کشور از بالفعل به بالقوه تبدیل شود و دست کشور را از این منظر پر کنیم.

وی افزود: در بین این سه هدف، عدالت بر بقیه مقدم است. همه این سه هدف نیز باید بر یک پاشنه آشیل واحد ایجاد شود و آن چیزی جز مردمی سازی نیست. به عبارتی اگر مردمی‌سازی اتفاق نیفتد، شکست می‌خوریم و مردمی‌سازی وجه مشترک همه اهداف است. به عبارتی باید گفت، بستر ایجاد اهداف کشور مردمی سازی است.

این نماینده مجلس گفت: این موضوع در سطح عالی حاکمیت، همان مردم سالاری دینی است که در بخش‌های مختلف تنزل داده شده است. باید گفت آیا رئیس جمهور آینده به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور، مردمی سازی را باور دارد یا خیر؟ آیا می‌دانند که باید تمام امور کشور در بستر مردمی‌سازی اتفاق بیفتد.

ایزدخواه یاددآور شد: زمانی انقلاب و قانون اساسی و سیاست‌های کلان ما براساس همین مسئله مردمی‌سازی نوشته شده بود. مردمی شدن هم مسیر و هم مقصد است. در مسئله مردمی سازی قرار بود مردم ولی نعمت و همه کاره کشور باشند و از استعمار و استکبار و دیکتاتوری بیرون بیاییم و به سمت مردم برویم. امام نیز از همان اوایل انقلاب به سمت این رفت که مردم چه نوع حکومتی را می خواهند. اما مسیر اجرای این مسئله بعد از جنگ تحمیلی عوض شده است. در جاهایی به صورت زیاد امور حکومتی و دولتی شده است و در جاهایی نیز دولت اقتصاد را رها کرده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر یک کار ساده تولیدی نیاز به هزاران مجوز و برنامه دارد و به نوعی دولت کارها را قفل کرده است از طرف دیگر دولت در بخش‌هایی ورود نکرده و همه چیز را رها کرده است. مانند مسئله خصوصی سازی در آموزش. این شیوه مردمی سازی اقتصاد، ضد مردمی شدن است باید این شیوه سیاست گذاری تغییر کند و مشکل در اجرا و پیاده شدن و تفسیر اشتباه از قانون است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: این مسیر نیاز به یک تغییر در مسیر اجرا و تحول دارد و به نوعی نیاز به بازگشت به مردم داریم و باید مانند اوایل انقلاب توسعه و بازسازی به دست مردم اتفاق بیفتد. مانند مسئله جهاد کشاورزی و خودکفایی که در سال‌های نه چندان دور در دست مردم بود.

وی گفت: مسئله دیگر نیز نهضت سوادآموزی بود که با همان ورود و کمک مردم حل شد و به نوعی بی‌سوادی ریشه کن شد. آقایان جلوی حرکت مردم را گرفته‌اند و این مسیرها در عرصه‌های جدید مانند علم و فناوری نیز تکرار شده است. باید گفت چرا مسائل و مشکلات کشور در اختیار شرکت‌های دانش بنیان برای حل قرار داده نمی‌شود.

ایزدخواه یاددآور شد: زمانی که مردم را کنار زدیم و دور انداختیم، دیگر دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را حل کند. بعد از جنگ نیز آقایان تکنوکرات این مسیر را ادامه دادند و هیچ دولتی از آن مستثنی نبود و اقتصاد تکنوکرات ادامه داشت. باید گفت که ما نیاز به توبه تاریخی و بازگشت به مردم داریم. مردم ما توانستند نظام ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را شکست دهند و قطعا توانایی حل مسائل دیگر را نیز دارند.

این نماینده مجلس افزود: در سال‌های گذشته اساسا تفکر بازگشت به مردم در بین مسئولان ما نبوده است و اگر این مسئله در دولت ۱۴۰۰ نیز نباشد، خیلی امیدی به تغییر وجود ندارد. باید ترمز مسیر وضع موجود کشیده شود و مردم طعم تغییر را بچشند. مردم در حال حاضر برای آب خوردن نیز باید از دولت اجازه بگیرند.

وی گفت: مسئله دیگر بنگاه‌های توانمند و مادر بود که با خصوصی سازی غلط به ورطه شکست کشیده شد. بسیاری ظرفیت‌های تولیدی در حال خاک خوردن است و کسی به آنان توجه نمی‌کند. با وجود جنگ تحمیلی اقتصادی، دولت اجازه فعالیت به واحدهای تولیدی نمی‌دهد. چگونه بود که در زمان جنگ تحمیلی تمام یک گردان را به دست مردم می‌سپردیم اما در حال حاضر کاری به آن‌ها نداریم و در حوزه اقتصاد آنان را نامحرم می‌دانیم. تولیدکنندگان باید بدون هیچ مشکلی به بازارهای دنیا روند، اما متاسفانه دست‌شان زیر تیغ دولت گیر کرده است و به نوعی در جنگ اقتصادی نیروی خودمان یعنی تولید کنندگان را اسیر کرده‌ایم.

ایزدخواه اظهار داشت: در بخش فرهنگی نیز این مسئله وجود دارد و آحاد مردم در عرصه فرهنگی نقشی ندارند و می‌خواهند همه چیز را حکومتی و حاکمیتی حل کنند. در عرصه فرهنگ کار در دست مردم نیست و یک فیلم یا بازی از غرب همه چیز را به هم می ریزد. باید نخبگان و فعالین کشور در این حوزه فعال شده و حتی به قول رهبری حوزه امنیت نیز باید مردمی شود در نهایت باید گفت دولت ۱۴۰۰ باید به مردمی شدن اداره کشور مرتبط باشد. برای تک تک مردم ارزش قائل باشد.

وی گفت: عاملیت امور باید در دست مردم باشد و در اقتصاد مدیریت مردم امر بسیار مهمی است. به عبارتی باید گفت دولت پشت سر مردم حرکت کند.

ایزدخواه یادآور شد: زنجیره‌های توسعه و تولید و صادرات و واردات باید در دست مردم باشد و دولت باید حامی باشد و برای تولیدکنندگان مانع ایجاد نکند. این به معنای این نیست که دولت کنار بکشد و اتفاقا دولت باید هوشمندانه در صحنه باشد، اما عاملیت در دست مردم است. تورم زیاد ما در حال حاضر محصول بانک‌های خصوصی است که جلوی آنان گرفته نمی‌شود. امروزه بانک‌های ما کشاورزان را به رسمیت نمی‌شناسند و ادامه این مسیر شکست‌های دیگری را نیز در پی دارد.

* دولت آینده باید دولتی هوشمند باشد

علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم گفت: دولت آینده باید دولتی هوشمند باشد. ویژگی اول دولت هوشمند این است که دولت باید دولت تمام مردم باشد و دولت یک جناح نباشد. دولت‌هایی که در طی این دو دهه روی کار آمده‌اند شعارهای خوبی مطرح کرده‌اند اما در عمل اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: دولت هوشمند نیازمند به نوسازی است و دولت فرسوده کارایی ندارد. نوسازی ساختارها با شعار و حرف به دست نمی‌آید و باید به فکر جوان گرایی بود. ظرفیت‌های کشور نیز در مسائل مختلف مشخص است و دولت هوشمند باید اولویت‌های خود را مشخص کند.

سلیمی ادامه داد: دولت‌های چند سال اخیر اولویت‌های آنچنانی نداشتند و کشور را به صورت هیئتی اداره کرده‌اند. ما باید به دنبال تولید نخبه باشیم و از استعدادهای عظیم کشور استفاده کنیم و نگذاریم این نخبگان به انزوا روند.

این نماینده مجلس افزود: دولت هوشمند دولتی است که به معنای واقعی کلمه کادرسازی را در حیطه وظایف خود تعریف می‌کند. به عنوان مثال در حوزه جمعیت، محیط زیست و سبک زندگی دولت فعلی راهبرد خاصی نداشت. مسئله بعدی این است که دولت هوشمند به جد قانونمند است و باید گفت کشور را نمی‌توان ملوک الطوایفی اداره کرد.

وی گفت: آیا دولت حاضر است همه هستی خود را برای اجرای قانون بگذارد؟ دولت هوشمند به دنبال اجرای عدالت است. حوزه اجرا و عمل با حرف در مورد مسئله عدالت، تفاوت‌های زیادی دارد. در حال حاضر روز به روز بر طبقه محروم جامعه اضافه می‌شود و باید در حوزه محرومیت‌زدایی دولت برنامه خود را به صورت جدی ارائه دهد.

سلیمی تصریح کرد: در حال حاضر بانک‌ها ناعادلانه برخورد می‌کنند و دولت هوشمند باید این روند را معکوس کند. یعنی فاصله محرومین با بالای جامعه را کمتر کند و نگاه دولت به سمت محرومین نگاه متفاوتی باشد.

وی گفت: دولت هوشمند دولتی است که آزادی را پاس بدارد و به عبارتی آزادی به معنای واقعی کلمه در جامعه اجرا شود نه بدین نحو که دولت کوچکترین انتقاد را برنتابد. دولت هوشمند فسادستیز است و این فساد نیز اعم از فسادهای سیاسی است. دولت هوشمند دولت صادقی است و باید با مردم صادقانه صحبت کند و به دنبال فریب آن‌ها نباشد. در دولت صادق نباید ویژه خواران امکان حضور و بروز داشته باشند. در نهایت باید گفت همه ما باید به دنبال تشکیل چنین دولتی باشیم.

* روحانی می‌خواهد کشور را به جایی برساند که گزینه‌ای جز مذاکره نباشد

نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی هم گفت: ما یک جریانی را در ۴۲ سال قبل داشتیم که آغازگر یک عصر جدید بود. زمانی که همه کشورهای دنیا خود را یا ذیل غرب یا ذیل شرق تعریف می‌کردند. گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان جابجایی قدرت نبود و هدف غایی آن مسئله تحقق نظام گفتمانی بود. این گفتمان اعتقاد داشت که بدون تکیه بر جریان های بزرگ دنیا می‌توانیم مستقل بر اساس مبانی خود مسیر را طی کنیم.یکی از شعارهای ما مسئله استقلال بود.

وی افزود: لانه جاسوسی به عنوان یک مرکز اختلالات در کشور، وقتی تصرف شد، دولت وقت انصراف داد و این یک اعتراض به این مسئله بود. به عبارتی این دوگانه همیشه وجود داشت که ما می‌توانیم کشور را با توجه به ظرفیت‌های موجود اداره کنیم یا باید توسط بیرون اداره شود؟ این به معنای تعامل نداشتن با دنیا نیست و بدین معنا است که ارتباطی که ما را ذیل و وابسته کشورهای دیگر بکند، اشتباه است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: امروزه نیز دو جریان فکری وجود دارند که می‌خواهند همین نوع مدیریت کشور توسط توان داخلی و خارجی را مطرح می‌کند. این فکر در دوران آقای هاشمی، خاتمی و احمدی نژاد و کل دولت آقای روحانی بود. دولت فعلی میخواست دیواره بی‌اعتمادی آمریکا به ما را بشکند که نتوانست. به عبارتی توسعه و و آبادانی و پیشرفت کشور را در همین مسئله می‌دیدند.

پژمانفر گفت: این روشن بود که همه تحریم‌ها بالامره برداشته نخواهد شد ولی آقایان به دروغ این مسئله را تکرار کردند. فرض کنیم که کلید آقای روحانی فقط مسائل هسته‌ای را حل می‌کرد، اما مسائل دیگر کشور چه کارهایی انجام شد؟ به عبارتی برای مسائل کشور هیچ مدیریت و تدبیری نبود. با تمام تلاش خود رفتند و هر کاری برای طرف مقابل کردند. به عبارتی آقای روحانی در چهار سال اول می‌گفت باید اقداماتی کنیم تا اعتماد آنان جلب شود.

وی تاکید کرد: در چهار سال دوم زمانی که آقای روحانی دید سر او به سنگ خورده و فعالیت‌های او بی‌نتیجه مانده است، دیگر برای حل مسائل کشور کاری از دستش بر نمی‌آمد. بنابراین او آمد و کاری کرد که دولت به نحوی واگذار شود که راهی جز مذاکره برای کشور و مردم باقی نماند. ما پای میز مذاکره همیشه رفتیم و اهل مذاکره بوده ایم اما مذاکره‌ای که صرفاً به نفع دشمن باشد، قبول نداریم. مذاکره‌ای که همیشه ما بازنده باشیم، چه فایده‌ای دارد و همه‌اش شکست است.

این نماینده مجلس افزود: مردم امروز می‌بینند کشوری که صادرات مرغ داشت، امروز نیاز مرغ خود را نیز نمی‌تواند تامین کند. امروز سه سال است که امروز پس از ۱۵ سال خودکفایی گندم، کشور وارد کننده گندم شده است. اینکه امروز برق کشور نیز دچار مشکل شده است، یک جریان عمدی است که می‌خواهد کشور را با ناکارآمدی مواجه کند تا به مردم بگویند دیگر کشور را نمی‌توان اداره کرد و باید حتما مذاکره کرد.

وی گفت: با بی‌نظم‌کردن کشور، ناامید کردن مردم و نشان دادن ناکارآمدی، به دنبال بردن کشور پای میز مذاکره هستند. با این فضاها و وضعیت مردم به چه امیدی پای صندوق رأی بیایند؟ ناامیدی مردم به خاطر تلاش آقایان در جهت اینکار بود. به عبارتی در مدیریت دولتی ما تلاش بر این است که مردم را ناامید کنند. چون در مسیر پیشرفت کشور نمی‌توانند میز مذاکره را ادامه دهند.

پژمانفر افزود: وضعیت بدین نحو نخواهد بود که بگوییم که در سال اول دولت جدید همه مشکلات حل خواهد شد و زمان نیاز است. مردم باید طعم تغییر و مسیر بهبودی کشور را بچشند. دولت بعدی بیشترین هجمه علیه آن خواهد شد و باید پاسخگوی خیلی از مسائل باشد. ما ناچار بودیم این دولت ضعیف را تحمل کنیم تا به دولت بعدی برسد و به مسائل امنیتی و فشار به مردم با استیضاح نرسد.

وی یادآور شد: مجلس می‌توانست از ابزارهای نظارتی خود بر رئیس جمهور استفاده کند و در این زمینه ضعیف عمل کرد. به دلیل توطئه‌ها و شیطنت‌های برخی، مجلس شورای اسلامی به مسئله استیضاح ورود پیدا نکرد و از طرف دیگر کشور نیز طاقت جراحی نداشت. شرایط اقتضا می‌کرد که ما بدین نحو جلو برویم.

پژمانفر گفت: باید گفت نارضایتی مردم به وضع موجود حق است و باید این نارضایتی را پای صندوق رأی اعلام بکنند و شرایط را تغییر دهند.

انتهای پیام/

متفکرآزاد نوشت:

واکنش نماینده تبریز به ترکی حرف زدن همتی و مهرعلیزاده

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در توئیتی به عدم انجام گام های جدی در توسعه آذربایجان از سوی مسوولان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،روح‌الله متفکر آزاد  نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتی نوشت:

“وقتی طرح درج تصویر آثار تاریخی آذربایجان روی پول ملی را اجرا نمی کنند یا در مقام معاون رئیس جمهور قدم جدی برای توسعه منطقه آذربایجان برنمی دارند، شعر خواندن و سخن‌راندن به زبان ترکی به چه کار مردم ما می آید؟!”

انتهای پیام/

عضو هیئت‌رئیسه مجلس: ‌

مراقب باشیم جریان لیبرال نسخه جدیدی را در پوسته متفاوت به مردم تحمیل نکند

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه ‌نیازمند ‌رئیس جمهوری کارآمد و جهادی هستیم، گفت:‌ باید مراقب باشیم جریان لیبرال نسخه جدیدی را در پوسته متفاوت به مردم تحمیل نکند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، روح‌الله متفکرآزاد در جلسه شورای ائتلاف نیروهای انقلاب آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه امیدوارم این دوره از انتخابات شورای شهر نمایشگر اراده مردم برای تحول فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شهر باشد اظهار داشت: جریان انقلابی باید یک قدم جلوتر رفته و از رسیدن افراد صالح به شورا، به افراد صالح، کارآمد، متخصص و متعهد برسیم.

وی روند بررسی لیست نهایی مورد حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای شورای شهر تبریز را مورد اشاره قرار داد و گفت: بررسی ا فراد بر اساس کمیسیون بندی، اقدام قابل تقدیر و رو به جلو است، معتقدم هیچ کاری بدون خطا نیست اما قدم رو به جلو است تا افراد متخصص و متعهد وارد لیست شده و در نهایت با اعتماد مردم، عضو شورا شوند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، وحدت جریان انقلابی در شرایط امروزی را اوجب واجبات دانست و با تاکید بر اینکه این وحدت معنادار است افزود: جریان انقلاب نباید خطای سال ۹۲ را تکرار کنند.

 وی با بیان اینکه در داخل چارچوب نظام، رقابت ها تداوم دارد و همه اقشار در ۷ نفره کاندیداها نماینده دارند، ابراز داشت: بر خلاف تبلیغات که یک جریان در مورد ناتوانی از عبور از فیلتر شورای نگهبان مطرح می‌کند، اینکه کاندیدای سالم برای رقابت ندارند، مشکل از شورای نگهبان نیست.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه، با اشاره به اینکه در یک سال گذشته مجلس، قوانین ارزشمندی تصویب کردیم و این امر با تایید مقام معظم رهبری همراه بود خاطر نشان کرد: تا زمانی که دولتی نباشد که این قوانین را اجرا کند، این قوانین ارزش خاصی ندارد.

وی تصریح کرد: ریل گذاری شده ولی وقتی لوکوموتیو نداریم، مسافر به مقصد نخواهد رسید.

متفکرآزاد با انتقاد از اینکه ساخت مسکن توسط دولت در ۸ سال گذشته تعطیل شده است، گفت: 156 رسته شغلی از مسکن ارتزاق می کنند که در ۸ ساله تعطیل شد و علاوه بر ایجاد مشکلات جدی در حوزه مسکن، تولید و اشتغال کشور هم دچار چالش جدی شد.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب دولت اهمیت دارد، ابراز داشت: در حوزه حکمرانی به اقدامات جدی نیاز داریم و این امر نیازمند یک رئیس جمهور کارآمد و جهادی است. لذا باید مراقب باشیم جریان لیبرال نسخه جدیدی را در پوسته متفاوت به مردم تحمیل نکند.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس در ادامه، در مورد آخرین روند طرح شفافیت آرای نمایندگان هم توضیح داد و افزود: اولین طرح مجلس که به صورت عادی اعلام وصول شد، این طرح بود. عادی بودن آن به دلیل اولویت بودن اقتصاد و معیشت بود که مقام معظم رهبری هم از این اولویت شناسی تقدیر کردند.

وی با اشاره به اینکه این طرح طبق روال خود در کمیسیون آیین نامه داخلی، مرکز پژوهش‌ها و دوباره در کمیسیون آیین نامه داخلی بررسی و وارد صحن شد، اضافه کرد: متاسفانه برخی از بیرون به مجلس فشار وارد کرده و به دلیل تاخیر در تصویب این طرح، اتهام مجلس غیرانقلابی زدند در حالی که طرح روال خود را طی کرد  اولویت مجلس، مسایل اقتصادی و معیشتی بود.

طراح طرح شفافیت آرای نمایندگان، با بیان اینکه یک نگرانی وجود داشت که طرح به دلیل این فشارها، ناپخته به صحن بیاید، گفت: وقتی کلیات بودجه رای نیاورد، طرح شفافیت به صحن آمد ولی متاسفانه با سه رای از مجموع دوسوم نمایندگان کم آورد که اینگونه موارد به دلیل عدم تصویب در صحن از دستور خارج می‌شود اما 50‌ نماینده امضا کردند که از دستور خارج نشود و پخته‌تر دوباره به صحن برگردد.

وی افزود: مخالفین طرح افراد بدی نیستن ولی اشکالاتی دارند که بعضا قابل اعتنا است و می گویند که ممکن است آرای پوپولیستی افزایش می یابد و منافع حوزه انتخابیه به منافع ملی بچربد اما هر تحول هزینه دارد، لذا بررسی این طرح تداوم دارد و در نوبت بررسی مجدد در صحن قرار دارد.

انتهای پیام /۱۱۱/